diumenge, 19 de desembre del 2010

Kimchi!!


Bé, després de gairebé 4 mesos vivint a Corea del Sud i de començar aquest blog, m'he adonat que encara no us he parlat mai del Kimchi, el símbol nacional de Corea!!

El kimchi (김치) és un plat típic coreà en el qual es fermenta col xinesa (배추 "baechu") amb pebrot o ají vermell mòlt, alls o cebes tendres. Fa una olor molt forta i característica, la veritat, i té un sabor salat i sobretot picant. 
La bona notícia és que és molt bo per la salut, i està reconegut per la UNESCO com un dels aliments Top10 del món quant a saludable i nutritiu. Així doncs, sembla que apuja les defenses del nostre cos, és antioxidant i ajuda a eliminar el colesterol. A més, estimula l'apetit i neteja els intestins pel seu contingut en àcid làctic. El kimchi té: Molta vitamina C i carotens, diverses proteïnes, carbohidrats, calci, i vitamines A, B1 i B2.

El kimchi és un dels aliments més consumits a Corea, i els coreans acostumen a menjar-lo com a acompanyant (substitut d'una amanida) en tots els àpats del dia. Contràriament al que molts coreans pensen, és un producte força recent històricament i d'origen xinès, però s'ha tornat tan popular que sovint es confonen i diuen que el Kimchi sempre ha estat present en la vida dels coreans.
Malgrat tot, s'ha de reconèixer que ja fa uns segles que volta per aquí: A Corea tenen molta tradició de menjar verdures, però a l'hivern, com a conseqüència de les baixes temperatures no es pot cultivar res. La solució és el kimchi: una col fermentada que es comença a preparar durant la tardor i així dura tot el fred hivern fins l'inici de la primavera (de fet en preparen tant que el fan durar fins la següent tardor). El procés de fer el kimchi no és complex però si laboriós, i és per això que en les zones rurals tota la família contribueix a la recol·lectació de la col i la seva fermentació. A la ciutat, sovint ho fan les àvies o les mares, i les dones més modernes que no tenen temps ni ganes de preparar kimchi el compren ja fet.
Les quantitats de quantitats de Kimchi que s'elaboren són enormes, perquè han de durar tot l'any. Una vegada acabada la seva preparació, es col·loquen les diferents classes de kimchis en pots de ceràmica capaços de suportar els canvis de temperatura (al camp) o en unes neveres especialment preparades per emmagatzemar kimchi (sovint són gairebé tan grans com les neveres normals de menjar, el que fa que les cuines sempre quedin atapeïdes amb les dues neveres!).

A part de menjar-se axí sol, com a aperitiu, també s'utilitza com a ingredient base per a fer altres plats, sobretot sopes o guisats (que a la meva Universitat els encanta cuinar, per desgràcia dels paladars sensibles com el meu... Ç___Ç). Exemples: sopa de kimchi amb tofu (Kimchi Chigae), sopa de kimchi (Kimchi Kuk); arròs fregit amb kimchi (Kimchi Bokum Bab), fideus amb kimchi (Kimchi Bibimkuksu); empanades/dumplings de kimchi al vapor (Kimchi Mandu), que també es poden menjar amb una sopa (Kimchi Mandu Kuk),...

En fi, perquè us feu una idea més clara de com és us deixo unes quantes imatges, entre les quals apareixo jo preparant kimchi i vestida com una autèntica "ajuma"!









Fotos del Kimchi Event en el que vaig participar, i que en teoria era per fer kimchi per els sense sostre, els avis que viuen sols, les famílies amb pocs recursos i els nens orfes coreans... Espero que els agradés el kimchi que vaig preparar!













7 comentaris:

  1. Hola Helena!
    Ja veig que la teva estada a Corea del Sud és d'allò més saludable. A més d'aprendre Coreà i les matèries de la uni, tornaràs amb una salud de ferro (je,je).
    Deu ser força curiós obrir una nevera i trobar-la tota plena de kimchi... Amb tanta producció, no m'estranya que el posin en tants plats.
    El procés d'elaboració sembla una mica "guarrindongo", però en les fotos que has penjat, hi ha plats que tenen molt bona pinta. M'agraden especialment, el d'arròs i verdures i el que porta ou ferrat (yum, yum).
    Per cert, et queda molt bé el vestit d'ajuma-cuinera.
    Petons.

    ResponElimina
  2. Bé, arribem a un punt important de la história : la gastronomía. I res millor que el kimchi : una explosió de picant que a sobre senta bé. Per tastar-ho a Barcelona, el millor lloc es al restaurant KIM, a Gràcia, c/. Legalitat, 22. Coreà de debó.
    Doncs vinga, continueu fent kimchi solidari!!!!

    ResponElimina
  3. dues fotos després de la d'ajuma... es una mica la peli de la roommate eh!!! XD

    pero... ara tinc ganes de menjar-ne i tot! =)

    ResponElimina
  4. Com mola Helena, sembles tota una carnissera :D xDDD

    Però el que em mola més són els peluixos del fons a la foto de grup XDD

    Eh, però poca broma, no sabia tot això, i mhas fet entendre moltes coses, com ara per què es deia Kimchi el restaurant coreà on vaig anar a Dublín, i per què hi havia un trist arròs vermell tan diabòlic... Ç__Ç Ho sento per si és saludable, però no suporto el Kimchi! XDD

    Que vagi bé :D

    ResponElimina
  5. Epa!!!

    Ens ha molat tant l'entrada que anirem si o si al San Kil!!! Kimchi al poder!

    ResponElimina
  6. Nelliee!!! estàs molt lovely vestida d'Ajumaa! Molta molt l'event del Kimchi solidari, jo vull!! Per sort jo he pogut provar ja el Kimchi i dic que a mi sí que m'agrada! I a més al ser tan sa m'entren ganes de tonar-ne a menjar! Molt bon article ;-)

    ResponElimina
  7. Jajajaja! Em fa molt contenta que us hagi agradat tan l'entrada, perquè per estimar Corea, s'ha d'aprendre a estimar el kimchi primer!

    La veritat és que al principi em costava menjar-lo, però ara m'hi he acabat acostumant, malgrat q no en menjo pas cada dia com fan ells! No se, arriba un punt en que fins i tot et ve de gust aquest puntet picantet entre àpats!

    Prepareu-vos perquè la propera entrada serà sobre un altre element tradicional de la cultura coreana molt bonic: el Hanbok! ^^

    ResponElimina